Onni on... osaava fysioterapeutti

Kävin fysioterapeutilla tänään. Olen ollut melko kivuton nyt loman ajan, mikä on ihanaa. Ilmeisesti lomailu ja rauhallinen rytmi sopii mulle. Piti oikein miettiä, että minkä ongelman kanssa sinne fyssarille nyt oikein menen. :) Sitten keksin! Mun oikea olkapää on vaivannut jonkin aikaa. Tuntuu, ettei se tottele kunnolla ja päästelee omituisia ääniä. Kipeä se ei oikeastaan ole ollut.

Fyssari katseli, kun demonstroin ongelmaani, ja näki vian syyn. Mun olemattomat käsilihakset, niiden kiinnityskohdat ja lihaskalvot olivat jumissa. Onneksi kuulemma tulin tässä vaiheessa, ettei kerennyt kunnolla tulehtua ja mennä pahemmaksi. Olkanivel ei enää laskeutunut ollenkaan paikalleen vaan oli "korvissa" koko ajan. No, ilmankos tunsin, että jotain oli vialla. Nyt pitää kotona yrittää pitää liikeradat kohdallaan ja venyttää tuota lihasta.

Kerroin hänelle, että just nyt lantio huutaa, mutta johtunee tuosta eilisestä kylpyläreissusta. Sanoi, ettei mua saa päästää minnekään kylpylään kolmeksi tunniksi. Hierovassa vesisuihkussa makoilu on kuulemma varmasti höykyttänyt lihaskalvot kipeiksi. Nauroi myös katketakseen, kun kuvailin, miten toppasin itseni yöksi tyynyjen ja peiton väliin nukkumaan, jotta sain säryiltä viime yönä unta. Itsetehtyä asentohoitoa kuulemma. Kallonpohjan lihakset kävi myös läpi, ja sanoi, etteivät ole tulehtuneet ja turvoksissa. Kuulemma tuntien nojailu niskalla uima-altaan reunaan ei välttämättä ole suositeltavaa. Heh, kuinka yllättävää! Onnea on osaava ja huumorintajuinen fysioterapeutti! Oli mukava myös saada palautetta, että mun kanssa on kiva tehdä töitä, kun tunnistan mun ongelmakohdat ja osaan kertoa, mikä on vialla. 

Fysioterapiasta on minulle todella paljon hyötyä. En uskalla edes ajatella, missä kunnossa olisin, jos en olisi käynyt fysioterapiassa. Kyllähän hyödyistä lukee ja lääkäritkin ovat maininneet, mutta oikeastaan olen tajunnut ne vasta, kun käyn fysioterapiassa säännöllisesti ja huomaan oman edistymiseni. Hoito-sivulla olen kirjoittanut fysioterapiasta, mitä eri lähteistä olen saanut kerättyä kokoon. Voin ehdottomasti allekirjoittaa tuon tekstin oman opettelun tärkeydestä sekä stabiloivista ja asentotuntoa parantavista harjoitteista. Itsellä motivaatio on ollut tosi korkealla näiden harjoitteiden tekoon, sillä se on se apu, mitä olen sairauteeni saanut. Tällä hetkellä opettelen seisomaan yhdellä jalalla. Se vahvistaa mun olemattomia nilkan lihaksia ja sitä myötä stabiloi minun kroppaani. Videosta näkyy, kuinka vapisevaa hommaa se tätä nykyä on.



Toivottavasti muillakin hms:ää sairastavilla on mahdollisuus ja into tehdä harjoitteita myös itsenäisesti ja opetella, miten oma kroppa käyttäytyy. Siitä on niin paljon hyötyä oman toimintakyvyn ylläpitämisessä.

Huomenna vuorossa on PhysioPilatesta. Olen näköjään kasannut kaikki aktiviteetit vierekkäisille päiville! Physiopilateksessa opin myös paljon kropan asennoista ja opin tunnistamaan, mitä lihaksia käytän. Toivottavasti kroppa ehtii vähän rauhoittua ennen huomista. Pitää varmaan ottaa vähän rauhallisemmin tuon käsitellyn olkapään kanssa, kun sitä kuumottaa melko mukavasti.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli