Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on elokuu, 2021.

Neuvoja ja vinkkejä

Kuva
Keräsin muutamista The Ehlers-Danlos Societyn kesäkonferenssin luennoista erilaisia neuvoja ja vinkkejä. Nämä puheenvuorot olivat joko lyhyitä tai muutoin asiasisällöltään esimerkiksi enemmän amerikkalaiseen yhteiskuntaan suunnattuja, jolloin niistä oli vaikea koostaa itsenäisiä kirjoituksia. Dr. Jane Simmonds antoi neuvoja aktiivisena pysymiseen. Hän muistutti, että liikkuminen ei aina tarkoita varsinaista urheilua tai liikuntaa vaan se on kaikki asiat, mitä teet. Kannattaa tehdä itselleen pieniä tavoitteita, joihin pyrkii.  Kävelylenkkiä voi pidentää kortteli kerrallaan ja kannattaa ottaa aktiviteetteihin mukaan perheenjäseniä tai ystäviä. Liikkuminen on aina hauskempaa yhdessä. Hän muistutti myös, että kannattaa miettiä ja listata erilaisia asioita, joita tykkäät tehdä. Tällöin sinulla on erilaisia aktiviteetteja, joista valita tekemistä sään mukaan pihapeleistä sisäjumppaan. Itselleen sopiviin liikkumisen muotoihin voi myös pyytää neuvoja fysioterapeutilta. Sairaanhoitaja Stephani

Ahdistuneisuus ja hypermobiliteetti

Kuva
The Ehlers-Danlos Societyn kesäkonferensissa kesäkuussa 2021 psykiatrian professori Stephen Porges kertoi, miksi ahdistuneisuus on niin yleistä yliliikkuvien joukossa. Reumatologi Alan Hakim haastatteli häntä ja nostin tähän huomioita keskustelusta. Kysyttäessä, miksi ahdistuneisuus on niin yleistä hypermobiileilla, Dr. Porges sanoi, että yliliikkuvuusoireyhtymiä sairastavilla autonominen hermosto toimii eri tavalla. Ahdistuneisuus ei johdu yliliikkuvilla psyykkisistä sairauksista vaan siitä, että autonominen hermosto on jatkuvasti hälytysvalmiudessa. Lääkärit Hakim ja Porges keskustelivat kuinka ensin on huomattu hypermobiliteetin ja ahdistuneisuuden yhteys ja pikkuhiljaa siihen on yhdistetty autonomisen hermoston herkkyys. He puhuivat myös polyvagaalisesta teoriasta. Se selittää elimistön toimintaa ja käyttäytymistä siihen, kuinka reagoimme ympäristön ärsykkeisiin. Suomenkielistä tekstiä polyvagaalisesta teoriasta löydät esimerkiksi Duodecim-lehden 1/2016 artikkelista Polyvagaalinen

Hengitys, uni ja oikeat asennot

Kuva
Palleahengitys on tärkeää ja se on hyvä opetella, jos et tee sitä jo luonnollisesti, kertoi professori ja fysioterapeutti Leslie Russek The Ehlers-Danlos Societyn virtuaalisessa kesäkonferenssissa kesäkuussa 2021.  Hän kävi esityksessään läpi, kuinka päivittäiset aktiviteetit voivat pahentaa yliliikkuvuusoireyhtymiä sairastavien oireita ja kuinka fysioterapia voi auttaa. Puheenvuorossaan hän keskittyi hengitykseen, unen tärkeyteen sekä oikeisiin asentoihin. Lepolasta ranteen suoranapitoon yön aikana. Hengitys Ensimmäiseksi hän puhui hengityksestä ja palleahengityksen merkityksestä. Palleahengitys auttaa  stabiloimaan lannerankaa, sillä pallealihakset koordinoivat vatsa- ja lantionpohjan lihasten kanssa. Vääränlainen hengitys voi aiheuttaa jumeja mm. kaulan lihaksiin ja tämä voi aiheuttaa päänsärkyjä. Toinen jumiin menevä lihasryhmä kaulan alueella voi aiheuttaa yläselän ja rinnan kipuja tai käsivarsiin ja kämmeniin säteilevää kipua. Palleahengityksen puuttuminen voi aiheuttaa kaikenlai