Vatsansuojalääkitys

Kuva: pixabay.com
Olen jo vuosikausia syönyt kipulääkkeitä epäsäännöllisen säännöllisesti, välillä enemmän, välillä vähemmän. Aluksi kipulääkkeillä hoidettiin käsikipuja, joihin niillä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Kun sain Raynaud-epäilyn ja siihen kalsiumkanavan salpaajan, käsien kivut muuttuivat lähes siedettäviksi. Sen jälkeen tulehduskipulääkkeitä kului vähemmän, vaikkakin edelleen säännöllisesti, sillä kipujahan minulla on ollut ympäri kroppaa vuosikausien ajan. Näihin lääkkeisiin minulla ei ollut mitään reseptiä tai ohjetta, popsin apteekista ostamaani ibuprofeenia. Noin vuosi sitten sain ibuprofeeniin reseptin, ja olen ns. virallisesti syönyt sitä.

Keväällä minulle sanottiin, että olisi hyvä syödä sen kanssa vatsansuojalääkettä, jotten hajota mahalaukkuani. Silloin annettu Somac ei minulle oikein sopinut, enkä pystynyt sitä säännöllisesti käyttämään. Kun kävin uusimassa reseptejäni, sanoi lääkäri, että jos vatsan kanssa ei ole ongelmia, ei sinun tarvitse syödä vatsansuojalääkkeitä. Kuitenkin yleinen suositus tuntuu olevan, että niitä kannattaa syödä, jos on tulehduskipulääkitys, joka jatkuu pitkään. Asia jäi mietityttämään minua, sillä en haluaisi hajottaa vatsaani, kun elinvuosia on toivottavasti jäljellä useampi vuosikymmen.

Kun vein papereitani terveyskeskukseen, juttelin siellä lääkärin kanssa. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että vatsansuojalääkettä olisi hyvä syödä, ja kirjoitti minulle Nexiumia. Siinä on eri vaikuttava aine kuin Somacissa. En ole syönyt tätä lääkettä kuin vasta viisi päivää, joten vielä en pysty sanomaan, onko se oikeasti sellaista, mitä pystyn käyttämään pitkäaikaisesti. Kuitenkin tällä hetkellä olen hyvin iloinen sen aloittamisesta. En ollut oikeastaan edes tajunnut, että vatsassani tai ruoansulatuksessani on jotain vikaa ennen kuin aloitin tämän lääkkeen. Vatsani on nyt parempi kuin aikoihin.

Vatsansuojalääkkeistä on jokainen, jonka kanssa olen asiasta puhunut, eri mieltä. Osa sanoo, että älä ala siihen kierteeseen. Älä syö niitä, ellei vatsa oirehdi ja on ihan pakko. Osa sanoo, että älä syö sittenkään, lopeta mielummin kipulääkitys. Osa sanoo, että vatsansuojalääkkeitä ei pitäisi syödä pitkäaikaisesti. Osa sanoo, että kun syöt tulehduskipulääkkeitä, pitää vatsansuojalääkkeitä ehdottomasti ottaa, jotta vatsalaukku säästyy. Ennaltaehkäisevä käyttö kannattaa. Ketä pitäisi uskoa? Uskonko lääkäriä yksi vai lääkäriä kaksi? Uskonko farmaseuttia apteekissa? Lääkkeen tuoteselostetta? Lääketeollisuudessa työskentelevää kaveria? Nettipalstan keskustelijaa? Ei kai tähän ole mitään oikeaa vastausta. Pitää ehkä yrittää saada asiasta lisätietoa ja kysyä lisää mielipiteitä. Tai ehkä pitää kuunnella omaa kroppaa ja miettiä, millä tavoin se voi parhaiten. Kai se on kuten elämässä yleensäkin, kukaan ei voi tehdä päätöksiä puolestasi ja neuvoja saat yhtä monta kappaletta kuin on neuvojia.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli