Omituiset unirytmit

Mä olen aina ollut hyväuninen. Kun käyn makuulle, tulee uni. Nukun yleensä heräämättä aamuun asti. Tai ainakaan en muista, jos yön aikana heräänkin. En välttämättä nuku kuin 7 tuntia yössä, ja se riittää aivan mainiosti. Olen aina ollut aamuvirkku, joten kuuden aikaan herääminen on ihan ok.

Kuitenkin ihan viime aikoina on unirytmini ollut todella epätavanomainen. Olen nukkunut todella vähän. Nukun katkonaisesti ja vain muutamia tunteja yössä. Viime yönä torkuin noin neljän tunnin ajan. Kävin nukkumaan puolilta öin, olin valveilla vielä kahdelta, ja neljän tunnin torkahteluiden ja pyörimisen jälkeen nousin kuudelta. Olen ollut kipeä alaselästä ja lonkista, ja ehkä kipu häiritsee unta. En kuitenkaan koe kipua kovin kovana, ehkä kolmosen vahvuisena kipuasteikolla.

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä nukuin yli yhdeksän tuntia. Kävin nukkumaan klo 11, heräsin klo 4.30 ja valvoin tunnin, kun kivun takia en saanut unta. Sitten yhtäkkiä kello olikin puoli kymmenen. Sitä edelsi kolme yötä noin viiden-kuuden tunnin unilla. Tämä on minulle todella epätavallista.

Päätin jo aikoja sitten, etten stressaa nukkumattomuudesta. Jos ei nukuta niin ei nukuta. Pistän valot päälle ja luen. Olen ajatellut, että jos tänä yönä ei nukuta, ehkä ensi yönä nukuttaa. Jännää tässä nukkumattomuudessa on, etten oikeastaan ole edes väsynyt päivisin. Öisin torkun ja lepään, mutta unta vaan ei ole.

Luotan siihen, että syksyn pimeät illat ja marraskuun harmaat tuovat kyllä unet taas mukanaan.

Kesäisen aamuauringon säteet yön sadekuuron jälkeen.



Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli