Kiitos kaikille vuodesta 2015


Kiitos teille kaikille blogini lukijoille vuodesta 2015! Toivon, että kokoamistani tiedoista on ollut teille hyötyä ja teksteistäni iloa. Oireet-, hoito- ja lisätietoa-sivuja luetaan ahkerasti, ja muutama blogipostauskin on saanut yli 130 lukukertaa. Kaikki kommentit ja viestit ovat tervetulleita. Sähköpostikin löytyy Blogger-profiilista. Jos teillä on ehdotuksia blogin parantamiseksi tai mielenkiintoisiksi aiheiksi, viestiä saa laittaa tulemaan.

Kun katson vuotta taaksepäin kokonaisuudessa, on tämän vuoden aikana ehtinyt tapahtua valtavasti asioita. Elämässäni on ollut monta muutosta - pahaa ja hyvää. Rakas koirani menehtyi tammikuussa, mikä oli todella rankkaa. Aloitin myös pilateksen ja PhysioPilateksen sekä oikeasti aloin huomata kuinka en enää jaksa tehdä asioita kuten ennen. Jokunen vuosi sitten harrastin tanssia. Tanssin melkein viikon jokaisena iltana sekä tunneilla että ravintoloissa. Kävin tammikuussa yhdessä tapahtumassa, jossa pääasiassa katselin tanssinäytöksiä, mutta päädyin myös tanssimaan vähän. Se ei tällä kropalla enää onnistu. Kipeydyin tuosta yhdestä illasta todella pahoin enkä pystynyt juurikaan nukkumaan yöllä.

Kevään mittaan kroppani hajoili enemmän ja enemmän. Onneksi minua uskottiin, ja kipuiluani tutkittiin. Minulta löytyi insertiitti lonkasta ja selästä kaikenlaista vaivaa. Lopulta sain  myös hyviä neuvoja kuinka elää tämän sairauden kanssa. Aloitin myös tämän blogin, ja olen tiedon keräämisen ja kaikkien noiden artikkeleiden lukemisen myötä oppinut todella paljon hypermobilitettisyndroomasta sekä asioista, joita on hyvä tehdä tai hyvä välttää. Olen myös oppinut, että koko elämän ajan kestäneet ruoansulatuskanavan ongelmat ja adrenaaliiniongelmat kuuluvat osaksi tätä sairautta. Jotenkin asian tietäminen tekee siitä helpompaa. Ymmärrän, miksi autonominen hermostoni sekoilee ja kroppani reagoi eri tavalla kuin muiden.

Myös koko vuoden kestänyt fysioterapia ja harjoitteet ovat auttaneet minua valtavasti. Olen oppinut paljon omasta kehostani ja sen toiminnasta. Olen myös oppinut korjaamaan kehoni ongelmia itse. No, jonkin verran. Fysioterapiassa olen myös oikeasti oivaltanut kuinka kropan eri osat todella liittyvät yhteen. Tämä on mulle ollut todella silmiä avaavaa ja uutta asiaa. Tietysti on itsestään selvää, että kropan osat eivät ole erillisiä ja itsenäisiä vaan osa samaa systeemiä. Mutta ennen en ole osannut nähdä asiaa kuitenkaan aivan niin. lonkan kipu voi johtua selän ongelmasta tai polven ongelma voi aiheuttaa ongelmia selkään tai olkapää kylkeen.

Olen tämän vuoden aikana saanut uusia tuttavia. Olen käynyt paljon mielenkiintoisia keskusteluita sekä oikeassa elämässä että verkon välityksellä. Olen käynyt vertaistukitapaamisissa sekä lähtenyt mukaan uuteen toimintaan sairauteni innoittamana. Hyvin kevyesti, mutta silti innostuneena.

Vuosi on ollut kovin rankka ja työteliäs, mutta samalla antoisa. Uuden opettelu on kivaa, ja uudet kiinnostuksenkohteet virkistävät mieltä. Välillä on ollut rankkaa eikä tähän kaikkeen sopeutuminen ole aina ollut helppoa - tai ole sitä vieläkään. Silti olen iloinen, että päätin aloittaa tämän blogin ja opetella uutta. On mukavaa jakaa oppimaani muille ja toivottavasti muut saavat tästä myös apua ja hyötyä. Oman elämän uudelleenjärjestely on myös tuottanut päänvaivaa, mutta kodin siivoaminen ylimääräisestä tavarasta ja sen laittaminen kiertoon on ollut hyvää terapiaa. Huomaan olevani iloisempi, kun tavaraa on vähemmän ja asiat ovat järjestyksessä.

Ensi vuonna taas nähdään. Mukavaa, että olette viihtyneet seuranani. Kiitos vuodesta 2015 ja hyvää uutta vuotta 2016!

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli