Kihti tästä enää puuttuikin

Kuten aiemmin kirjoittelin, olen ollut lääkärin tutkimuksissa adrenaliinihyökyjeni takia. On otettu verikokeita ja ultrattu sisäelimiä. Olin jo etukäteenkin täysin varma, ettei sieltä mitään löydy kuitenkaan. Torstaina sain tulokset ja verikokeet olivat suorastaan loistavat. Kolesterolikin vain 3.6.

Onneksi ultrakaan ei näyttänyt kasvaimia tai muuta, mutta siis mitään selvää syytä näille adrenaliiniongelmille ei löytynyt. Lääkärille näytin Alan Pocinkin artikkelia Joint hypermobility and joint hypermobility syndrome ja sieltä kohtaa adrenaliinisyöksyistä. Lääkäri oli samaa mieltä, että tuo on varmaankin juuri se, mistä ongelmani johtuvat. Sain kotiin hyvin lievää beta-salpaajaa, jota voin kokeilla syöksyjen aikana. Testataan siis, auttaako se. Ainoa minua vähän huolettava asia on, että syön kalsiumkanavan salpaajaa Raynaud'iin ja nämä kaksi kumoavat toistensa vaikutusta. Toivon myös, ettei sillä ole huonoa vaikustusta Raynaud'iin. Mutta testaamallahan sen näkee eikä tätä minun ole kuitenkaan tarkoitus syödä jatkuvasti.

Verikokeista kuitenkin löytyi jotain, mikä saattaa selittää osan omituisista ongelmistani. Minulla on kihti! No, diagnoosiksi tuli hyperurikemia (E79.0) eli veren virtsahapon runsaus, joka voi johtaa kihtioireisiin. Minulta ei siis ole tutkittu uraattikertymiä nivelistä eikä juuri tällä hetkellä ole mitään kihtikohtausta päällä. Kyselin kuitenkin lääkäriltä, että voivatko sormieni ajoittaiset kovat nivelkivut ja nivelen jäykkyydet johtua tästä. Vastaus oli kyllä. Eli, nyt täytyy alkaa noudattamaan kihtipotilaan ruokavaliota ja seuraamaan mitä olen syönyt, jos niveleni kipeytyvät ja jäykistyvät.

Vaikka minulla niveliin on sattunut paljonkin, luulen tunnistavani nämä kihtityyppiset kivut. Ne ovat niitä kipuja, mille ei ole ikinä ollut mitään selitystä. Ne ilmaantuvat tyhjästä, särkevät paljon ja yleensä häviävät muutamassa päivässä. Olen ihmetellyt sitä "turvotuksen ja jäykkyyden tunnetta" nivelissä, kun minkään testin mukaan minun nivelissäni ei ole mitään vikaa. Siis tarkoitan reumaa tai kulumaa. Tämäpä sitten selittääkin asiaa. Hienoahan tässä on, että voin omiin kipuihini vaikuttaa muuttamalla ruokavaliotani. En olisi lääkäriin näiden takia pelkästään lähtenyt, olen pistänyt niitä Raynaudin ja hms:n piikkiin, kun näitä kolotuksia ja kipuja riittää.

Lueskelin, että kihtipotilaista 90% on miehiä ja yleensä noin 60-vuotiaita. Kihdin syynä on yleensä ylipaino tai lääkkeet, kuten diureetit. Naisille kihtiä tulee yleensä vasta menopaussin jälkeen. Nuoremmilla kihti voi viitata maksan ongelmiin. No, nyt verikoearsenaalin ja ultrauksen jälkeen ei näistä minulla ole pelkoa eikä muutkaan syyt osu. Syynä ilmeisesti vain perinnöllinen vika kropassa. Tiedä sitten, mistä se on peritty, kun en tiedä ketään suvusta, kenellä ongelmaa olisi. Ainakaan diagnosoituna.

En vaan tajua, miten tähän kroppaan on kasaantunut näin paljon erilaisia ongelmia. Ei ihmekään, että lääkäreiden on vaikeaa yrittää auttaa minua tai keksiä, mikä auttaa. 

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli