Aina kylmä

Kynnenaluset on sinisinä, vaikka muuten on lämmin.
Mulla on aina kylmä. Paitsi, kun on kuuma. :) Raynaud'n ilmiön takia mun ääreisverenkiertoni on huono, ja monesti sormeni ovat ihan siniset, heti, kun on vähänkään viileää.

Mä olen lääkityksellä tähän vaivaan, mutta siitä huolimatta sormet muuttuvat päädyistä sinipunaisiksi sekä keskivaiheilta valkoisiksi. Ja niitä särkee. Kylmyys voi tulla ulkoapäin viileällä ilmalla, mutta yleensä tunnen sen enemmän sisäisenä kylmyytenä tai viluna.

Nyt on aamuisin sellaiset reilu 10C ulkona, ja hanskat ovat todellakin käytössä. En ollenkaan odota ilmojen kylmenemistä, sillä erityisesti sateiset, kylmät ja viimaiset päivät ovat kamalia. Kuinkakohan monta paria hanskoja ja lapasia ihmisillä normaalisti on? Minulla on varmaan lähes 40 paria!! Päällekkäin puettavia, paksumpia, ohuempia, nahkaisia, villaisia ja topattuja.

Koska palelu ei rajoitu pelkästään sormiin tai käsiin, on mulla myös iso kasa lämpimiä vaatteita kaapeissa. Myös töissä on kaapissa ylimääräinen villatakki sekä villashaali ja villasukkia. Mulla pitää aina olla sukat jalassa - vuoden ja vuorokauden ympäri.

Jotkut tykkäävät käyttää kynsikkäitä, mutta mulla kaikkein kylmimpiä on just sormet. Pitäisi olla sellaiset irtosormet, jotka laittaisi sormiin. :) Eivät taitaisi pysyä. Talvisin käytän tupla-lapasissa vielä sisällä sellaisia erillisiä lapasen päätyjä, jotta sormilla olisi lämpimämpi. Itse en valitettavasti osaa neuloa, mutta kaverit ovat ystävällisesti sellaisia mulle tehneet. Onneksi näillä lämpötiloilla pärjään vielä Back-On-Track -hanskoilla tai perintö-säämiskähanskoilla.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli