Olkapään imutus

Olkapää-saagani jatkuu. Olen siis viimeisen kuukauden sisään käynyt kolmella eri fysioterapeutilla ja lääkärillä olkapääni kanssa. Kuulostaako erikoiselta? Ymmärrän! Mutta tälle on ihan järkevä selitys. Olen hoitanut olkapäätäni vakifysioterapeuttini kanssa. Kävin sen kanssa työterveyslääkärillä, joka lähetti minut työfysioterapeutille. Vakifyssarini lomaillessa olen sillä välillä käynyt toisella fysioterapeutilla, jotta hoitoihin ei tule niin pitkää taukoa. Tässä siis kolme eri fyssaria ja lääkäri. 

Tällä hetkellä olkapääni on suht ok. Minulla on kauhun tasapaino -fiilis asian suhteen. Se ei ole jumissa eikä krampissa ja hoidan sitä pienellä treenillä ja kipugeelillä. Olen saanut siihen hyvää hoitoa ja vinkkejä. Jokainen uusi ihminen on jatkanut edellisen työtä ja antanut uutta näkökulmaa. Tällä viikolla fysioterapeutti itse asiassa huomasi, että ongelma ei olekaan AC-nivelessä, kuten yleensä, vaan olkavarren luun pää oli juuttunut olkapään etuosaan. Juu, älä kysy. 

Hän kevyesti manipuloi olkapäätä, jolloin siitä kuului poksahdus ja liikeratani palautui. Jännäähän tässä on se, että olkapäässä ei ole samanlaista kuppia kuin esimerkiksi lonkassa, vaan luurakenne on ihan erilainen. Emme siis oikeastaan tiedä, minne, miten ja miksi olkaluun pää oli juuttuneena. Toisaalta sillä nyt ei ole niin väliä, koska ongelma on tältä erää korjattu.

Fysioterapeutti katsoi liikeratojani lisää ja kerroin hänelle saamastani kahvikuppien nosteluharjoituksesta, jolla pystyn hahmottamaan vasemman käteni liikerataa. Kerroin hänelle myös huomioistani käsien asentojen suhteen ja haasteistani siinä, että liikkuvia osia on monia. Linkki edelliseen kirjoitukseen ja kyseiseen harjoitukseen on tämän tekstin lopussa.

Katsoimme peilin avulla olkapäitteni ja lapojeni liikeratoja. Hän suositteli, että aloitan harjoitukset ensin siitä, että opettelen imuttamaan vasemman olkapääni ja täten pitämään olkapään kuopassaan, kun teen harjoitteita. Oikea puoli siellä pysyykin automaattisesti, mutta vasen ei.


Ensin kokeilimme imutusta ihan paikallani seisoessani, mutten yksinkertaisesti löytänyt lihaksia tai tapaa tehdä sitä. Joka kerran kaulan lihakset jännittyivät ja aloin tehdä liikettä lavan lihaksilla. Haimme muutamia eri tapoja, miten pystyisin helposti tunnistamaan asian. Minulle helpoin tapa on harjoitella imutusta kuminauhan avulla.

Tarkoitus EI ole tehdä kuminauhaliikkeitä tai aktivoida suuria lihaksia. Tarkoitus on oppia tunnistamaan se, kun kuminauhan tarjoama vastus ikään kuin alkaa venyttää olkapäätä. Ideana on tässä vaiheessa oppia "imemään" olkapää takaisin kuoppaansa. Oikealla puolella osaan tämän tehdä automaattisesti, joten se toimii referenssinä vasemmalle olkapäälle. 

Teen liikkeen oikealla puolella ja haen itselleni muistijäljen, miltä se tuntuu. Tämän jälkeen yritän tehdä saman vasemmalla puolella. Liike on pienen pieni eikä se näy suuresti. Seisoma-asennon tulee myös olla  hyvä ja ryhdikäs.

Olen todella iloinen, että a) ongelmani on löydetty b) harjoite on saatu hiottua ja palasteltua pieniin osiin. Aloitan harjoitteluni nyt siitä, että opettelen imuttamaan olkapään paikoilleen. Kun tämä alkaa tulla automaattisesti, otan viimeksi saamani kahvikuppiharjoitteen käyttöön. Se on minulle ikään kuin seuraava steppi. Kun saan stabiloitua olkapään, voin alkaa hiomaan suurempaa kokonaisuutta.

Tämä on kuin koiran koulutusta. Tehtävä palastellaan pieniin osiin ja kokonaisuutta aletaan rakentamaan "väärästä päästä". Kun pienin osa saadaan toimimaan, lisätään siihen aina uusia osasia, kunnes koko liike on rakennettu toimivaksi kokonaisuudeksi. Tässä oman itseni kouluttamisessa on todellakin hyötyä aiemmin opituista taidoista koiran tottelevaisuus- ja agilitykouluttamisessa. 😂

Juttelin harjoitteestani ei-yliliikkuvan kaverini kanssa ja keskustelimme olkapään imuttamisesta. Hän ymmärsi konseptin, mutta ei ihan päässyt fiilikseen siitä, kun sanoin esimerkiksi kassin kantamisen vetävän olkapäätä pois kuopasta. Hypermobiliteettioireyhtymän - HSD:n - tai hEDS:n kanssa sidekudos venyy normaalia helpommin ja tällöin olkapäässä saattaa olla ongelmia juurikin tähän kudoksen venymiseen liittyen.

Edelliset kirjoitukseni aiheesta

Harjoite käden liikeradan korjaamiseen 16.9.2021

Subluksaatio vai lihaskramppi, siinäpä pulma 7.9.2021

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Venyvä ja jumissa

Autonominen hermostoni on sekaisin

Matala ferritiini ja kehon kipuilua