Harjoite käden liikeradan korjaamiseen

 


Kävin työfysioterapeutilla keskustelemassa olkapääni ongelmista ja työasennoista sekä miten voisin etätöissä parantaa ergonomiaani. Käynti oli itseasiassa todella hyödyllinen, sillä sain hyviä vinkkejä työasentoihin ja kuinka kotioloissa pystyn säätämään asioita. Vasen olkapääni on vaivannut minua vuosia AC-nivelen subluksoituessa ja viime keväänä koko olan alue alkoi mennä kramppiin. Tuntuu, että nykyään vaihtoehdot ovat joko subluksaatio tai kramppi.

Fysioterapeutti varmensi epäilyni, että käytän oikeaa ja vasenta kättäni aivan eri tavoilla ja eri lihaksilla. Tämä varmasti aiheuttaa osan olan alueen ongelmista. Tietysti syy ja seuraus ovat epäselviä eli onko subluksaatio syy ongelmiin vai seuraus niistä - vai molempia.

Testasimme käsieni ja olkieni liikerataa pienillä painoilla. Idea on, että molemmissa käsissä on sama esine, joka kuitenkin painaa jotain jolloin joudun lihaksilla tekemään töitä. Käsien nostot tulee tehdä peilin edessä, jolloin pystyn tarkkailemaan olkapäitäni ja sitä, että nostan oikeasti molempia käsiä samalla tavalla ja samaa tahtia.

Sain vinkin harjoitella asiaa kotona kahvimukeilla. Mukeihin laitetaan vettä ja päälle kelmua. Tällöin pystyn näkemään myös, että pidän mukin oikeassa asennossa enkä läikytä vettä. Jos muki ei ole aivan tasassa, läikkyy vettä kelmua vasten. Tätä tietysti testasin heti. Muki on oikeasti hyvän painoinen ja sen avulla on helppo harjoitella juomisen ja nostamisen liikeratoja, koska mukista on myös helppo pitää kiinni.

Ainoaksi ongelmaksi tuli oikeastaan se, että käsissä on yllättävän paljon liikkuvia osia! Olkapää ja hartia oli helppo huomata jo fysioterapeutin luona. Kotona tajusin, että myös ranteen asento on tärkeä mukia nostettaessa: pidän vasenta ja oikeaa rannettani ihan eri asennossa. Joten harjoituksesta tulikin olkapään, kyynärpään ja ranteen asentojen harjoitus. Sen lisäksi mukin pitää pysyä vaakatasossa ja virheasentoihin ohjautuvien nivelten asentoja tulee korjata. Yllättävän haastavaa! 

Minulla on kuitenkin hyvä fiilis tästä harjoitteesta ja uskon sen auttavan, kunhan toistan sitä tarpeeksi monta kertaa. Ideahan on opettaa vasemmalle kädelleni oikea liikerata ja tapa toimia,

Työfysioterapeuttini mittasi myös puristusvoimani. Pyydän mittausta aina välillä, kun tapaan sopivan ammattilaisen. Olen pistänyt arvoja ylös, jotta näen mihin suuntaan ne kehittyvät. 

Tällä kertaa vasen käteni oli heikompi kuin oikea käteni. Tätä on tapahtunut viimeksi vuonna 2012. Vuodesta 2016 lähtien kaikissa mittauksissa vasen käteni on ollut vahvempi. Tällä kertaa vasen käsi puristi 13 kg ja oikea 17 kg. Eiväthän ne nyt hyvät ole edelleenkään, sillä selvästi keskimääräistä heikomman tuloksen raja on 26 kg ikäisilläni naisilla. Silti, ne ovat olleet paljon huonommatkin, alimmillaan 10 ja 5 kg.

Olen sitä mieltä, että painehanskojen, rannetukien sekä sormiortoosien jatkuva käyttö "säästävät" käsiäni ja niissä riittää enemmän voimaa. Ne eivät rasitu yhtä paljon tavallisissa toimissa ja tällöin käsissä riittää voimaa muihin asioihin. Joka tapauksessa olen iloinen, että puristusvoimani eivät ole selkeästi vähentyneet. Ehkä vasemman käden huonommat voimat selittyvät vasemman puolen ongelmilla olassa ja oikeastaan koko kehossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Venyvä ja jumissa

Autonominen hermostoni on sekaisin

Matala ferritiini ja kehon kipuilua