Sormituet ja lepolastat ilon aiheena

En olisi viisi vuotta sitten uskonut, kuinka iloinen ja onnellinen sitä voi olla erilaisista tuista ja apuvälineistä. En myöskään olisi uskonut, kuinka paljon  minulle niitä on kertynyt.

Tänään ilon aiheena on uudenuutukaiset hopeiset sormituet sekä jämäkät lepolastat. Minullahan on ollut muoviset sormituet sormissani noin puolitoista vuotta, ja kuten olen aiemmin kirjoitellut, kaupunki myönsi minulle metalliset tuet muovisten alkaessa tulla käyttöikänsä päähän. Sormituet siis estävät hypermobiileja dip-niveliäni yliojentumasta. Yliojennus aiheuttaa minulle kipua ja vaikeuttaa asioiden tekemistä.

Kuva sormituista sormissani.
Uudet sormitukeni.
Olen tänään testannut uusia sormitukiani erilaisissa toimissa, ja ne tuntuvat todella luontevilta sormissa ja niillä on hyvä tehdä erilaisia asioita. Olen laittanut itselleni iltapalaa, neulonut vähän ja nyt olen tietokoneella. Muoviset tuet ulottuvat sormissa selkeästi pidemmälle kuin metalliset, ja ne tarttuvat helposti kiinni askareita tehdessä ja jo näin muutaman tunnin testailulla tuntuvat metalliset todella mukavilta.

Sovitus oli kiva prosessi. Sovituksen kanssa ei ollut kiire, ja kävimme tuet läpi sormi kerrallaan ja lopuksi vielä yleistunteen sormissa. Toimintaterapeutti sanoi, että tukeni ovat pienimmät tuet, mitä on tähänastisella urallaan nähnyt. Tuet olivat melko sopivat suoraan paketista, ainoastaan vasemman käden nimettömän tukea jouduttiin säätämään enemmän. Toki jokaista tukea säädettiin hieman, mutta suurinta osaa ei tarvinnut kuin hieman muotoilla. Varsinkin pikkurillien ja nimettömien muotoiluita jouduttiin tekemään pihdeillä, sillä muotoilutyökalu oli niille liian suuri.

Nyt minulla on kolme kuukautta testata ja miettiä, tarvitsevatko jotkut tuista vielä muokkausta. Uutena tietona minulle tuli, että näitä tukia tulee muutaman vuoden välein huoltaa. Se ei sitten olekaan ihan edullista lystiä, mutta tottakai se kannattaa tehdä, jotta tuet pysyvät mahdollisimman hyvinä mahdollisimman pitkään.

Kuva lepolastoista käsissäni
Lepolastat öisin pidettäväksi.
Sormitukien mittausreissulla Villa Manusin toimintaterapeutti suositteli minulle lepolastoja yöksi, ja ilokseni kaupunki myös ne minulle myönsi. Ensi yön on ensimmäinen uusien lastojen kanssa. Saa nähdä, kuinka uni niiden kanssa tulee ja onko niistä oikeasti apua.

Lastat kädessä ei oikeasti pysty puristamaan käsiään tai sormiaan nyrkkiin, joten toiveissa on, että aamulla sormeni ovat levänneemmät. Lastojen lievä puristus saattaa auttaa myös käsien turvotukseen. Vaikka kyseessä on valmislastat, pystyttiin niitäkin muokkaamaan käsilleni sopivan muotoisiksi.

Minulle on viimeisten vuosien aikana kertynyt melkoinen arsenaali erilaisia päivittäin käytettäviä
tukia. On sormituet, rannetuet ja nilkkatuet sekä painehansikkaat. Lisäksi nyt lepolastat yöksi korvaamaan rannetukia. Vaikka näiden kaikkien käyttöön on tullut tarvetta, olen niistä iloinen. Niiden avulla pystyn toimimaan paremmin, tekemään työni sekä liikkumaan.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli