Vuosi elämässäni

Taas on yksi vuosi lopussa ja on aika katsoa hetken taaksepäin, mitä kaikkea vuosi 2017 toi tullessaan. Jokainen vuosi on yllätyksiä täynnä ja aina voi kokea jotain uutta ja hienoa, kun vaan tarttuu tilaisuuksiin. En halua muistella vuoden huonoja hetkiä, vaan miettiä, mitä hyvää tämäkin vuosi on elämääni tuonut.


Tämä vuosi toi minulle kevään aikana paljon uutta tietoa ja oppia sairauksistani sekä kuinka niiden kanssa voi elää. Koko kevät meni eri HUS:in sairaaloissa ja erilaisissa tutkimuksissa juostessa. Lopputulemana oli kuitenkin allergiadiagnoosit sekä niiden hoito, erilaisia apuvälineitä hypermobiliteettioireyhtymän (hms) ja Raynaudin kanssa selviämiseen ja uusia rentoutusmenetelmiä sekä uskoa siihen, että pystyn itse vaikuttamaan omaan olotilaani eniten. Sain myös tietoa autonomisen hermostoni toiminnasta ja sen vaikutuksesta sydämeeni sekä tietoa, kuinka elää sen kanssa.

Nilkkatukien jatkuva käyttö on lähes hävittänyt lonkkakivut, painehanskat ja sormituet ovat auttaneet käsien särkyihin. Rannetuet estävät käsien puutumista öisin ja auttavat kaupassakäynnissä sekä muissa tilanteissa, jolloin asiota pitää kantaa. Olen oppinut ymmärtämään käsien toiminnan heikkouksia sekä opetellut niiden oikeita asentoja. Olen yrittänyt vahvistaa huonosti toimivia käsiäni ja yritän olla rasittamatta niitä liikaa. Tauotan tekemisiäni ja sallin käsilleni levon. Yritän pysäyttää niiden heikkenemisen, sillä tämän vuoden aikana on niiden puristusvoima heikennyt edellisvuodesta.

Olen tämän vuoden aikana opetellut antamaan itselleni luvan levätä ja rentoutua. Olen opetellut jättämään asioita tekemättä, jotta voisin paremmin ja olen hidastanut elämääni. Ajattelutavan muututtua olen oikeasti huomannut, kuinka voin paremmin. Olen oppinut, että on okei ajatella välillä itseään ensin. Ei ole pakko aina tehdä velvollisuuksia valmiiksi ennen kuin voi levätä tai rentoutua hetken. Ei ole pakko lähteä mukaan asioihin, kun joku pyytää, jos vaan ei jaksa. Opettelemalla olemaan itselleni armollisempi olen saanut kipujani aisoihin. En enää tee asioita överiksi asti ja sitten ole tuskissani jälkeenpäin, ainakaan yleensä.

Yksi koko vuoden  ja elämän parhaista asioista on ystävät. Olen vuoden 2017 aikana tavannut useita uusia ja vanhoja ystäviä. On ystäviä, jotka ovat kulkeneet rinnallani lähes koko elämäni ajan. On ystäviä, joita olen tavannut matkan varrella ja joiden kanssa pidämme yhteyttä, vaikka välillä maailma heittääkin meitä erilleen. On ystäviä, joiden kanssa pidämme yhteyttä jatkuvasti ja niitä, joiden kanssa harvemmin. On ystäviä, joiden kanssa keskustelu jatkuu siitä, mihin se jäi vuosia sitten. On myös uusia ystäviä, joita olen tämän vuoden aikana tavannut.

Olen tämän vuoden aikana päässyt tekemään useita pieniä reissuja ja tapaamaan ystäviäni. Olen saanut yllätysvisiitin ystävältä, jonka viimeksi näin 11 vuotta sitten ja tavannut eri reissuilla kaksi ystävääni ensimmäistä kertaa henkilökohtaisesti. Olen tutustunut porukkaan uusia ihmisiä, joista osan kanssa olen ystävystynyt paremmin. Olen huomannut, että aina välillä kannattaan vain mennä elämän mukana, jolloin voi yllättyä iloisesti.

Jos tästä vuodesta olen jotain oppinut ja haluan jakaa eteenpäin muille, on se, että elä hyvin. Keskity asioihin, joihin voit itse vaikuttaa. Älä mieti, mitä muut voivat tehdä hyväksesi vaan, mitä voit itse tehdä omaksi hyväksesi. Muuta elämääsi, ajattelutapaasi ja rutiineitasi, vaihtelu virkistää. Anna välillä elämän kuljettaa äläkä suunnittele kaikkea. Voit yllättyä iloisesti.

Lopuksi toivotan kaikille lukijoilleni erittäin hyvää uutta vuotta 2018! Olkoon se edellistä vuotta parempi.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli