Kartoituksia fysio- ja toimintaterapiassa


Tänään kävin ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä sekä ensimmäisellä toimintaterapiakäynnillä. Etukäteen en osannut oikein odottaa kummastakaan mitään erityistä. Molemmista käynneistä jäi hyvä mieli ja tuntui, että minua kuunneltiin.

Toimintaterapiassa tehtiin muutamia käsien toimintatestejä ja sain oirekyselyn kotitehtävänä täytettäväksi. Katsottiin myös mun tukia ja keskusteltiin käsien toiminnasta. Olin kuvitellut, että juurikin hienomotoriikka on mun ongelma, mutta hienomotoriikkatesti meni viitearvoihin, käsien karkeamotoriikan Block and Box -testi oli reilusti niiden alle. Oli tosiaan yllätys, että meni näin päin, koska olin kuvitellut ongelman olevan juurikin toisinpäin. No, siksi kai näitä tutkitaan, ettei ole kyse mun kuvitelmista vaan todellisista testituloksista. Jutteli myös siitä, että testin edetessä mun vauhti hidastuu. Siitä en yllättynyt, sillä tavallaan tiesinkin sen. En tietenkään juurikaan tällaisessa tilanteessa, mutta kun jotain toimintoa jatkan pitkään, tahti hidastuu - esimerkiksi kävellessä.

Fysioterapiassa juteltiin paljon mun nykytilanteesta ja mitä jo teen sen eteen, että voin hyvin. Sain hyvää palautetta siitä, mitä jo teen ja olen opetellut tekemään. Katsottiin läpi mulla olevat tuet ja kerroin, missä tilanteissa käytän niitä. Käytiin lisäksi läpi minun historiaani ja kipupiirroksen avulla ongelmiani ja mitkä niistä ovat pahimpia. Sain täältäkin ruksittavia kyselyitä kotitehtäväksi, viisi kappaletta. Ensi kerralla käydään ilmeisesti niitä läpi ja katsellaan mun liikettä ja asentoja.

Oli mukava kuulla, että hänen mielestään teen jo paljon oikeita asioita ja kuulemma näkee myös jo asennoista. Kerroinkin, että paikallaan ollessani pystyn aika hyvin löytämään uudet asennot ja muutenkin tällaisissa tilanteissa yleensä skarppaan. Liikkeessä voi olla sitten eri juttu.

Olen tässä viime kirjoituksen jälkeen ehtinyt myös käydä ylläri-ekg;ssä. Sain soiton fysiatrian polilta, että lääkäri oli kirjoittanut lähetteen myös sellaiseen. Sain soiton keskelle kuntoutusviikkoani, ja piti sanoa, etten millään pysty sillä viikolla käymään yhdessäkään labrassa. Onneksi kuitenkin olin perjantaina kotona siihen aikaan, että ehdin heittää laukut sisälle ja painella labraan. Se olikin pienimuotoinen seikkailu, sillä siellä oli sinät vuorattu erilaisilla lapuilla ja ohjeilla, jotka olivat ristiriidassa keskenään. Hetken siellä sekoiltuani sain ekg:n hoidettua. Tuloksista en kyllä tiedä, sillä niitä ei näy omakannassa eikä hoitaja sanonut muuta kuin, että ne menevät koneelle. 

En ole vielä nähnyt fysiatrinkaan tekstiä, vaikka ainakin fysioterapeutilla se oli jo käytössä. Pitänee kysellä näistä ensi viikolla, kun taas menen fysiatrian polille. Josko joku osaisi kertoa, saanko tuloksia ja tietoja jostain. On vieraan oloista tämä kunnallinen sairaanhoito tottumattomalle. Kyselen varmaan liikaakin, mutta onneksi sain hyviä vinkkejä ja tietoa jo nyt alkukäynneillä.



Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli