Olkatuen testausta

Olen viime ajat elänyt subluksaavan olkapääni kanssa. Jo vuosien ajan AC-nivel on subluksannut ja jäänyt virheasentoon. Fyssari on sitä laitellut paikoilleen ja vapauttanut lihaksia siitä ympäriltä. Nyt sama vika on siirtynyt itse olkapäähän, missä olkaluun pää jää jumiin lapaluun nivelmaljan etuosaan.

En itse erota, kummasta nivelestä on kyse, sillä olkaluun pään subluksaatio tuntuu minulle ihan samalta kuin AC-nivelen subluksaatio. En saa kättä nostettua suoraan sivulta ylös ja olassa tuntuu jäytävää, muttei kovin kipua.

Subluksaavaa olkaani on vapautettu useamman kerran fysioterapeuttien toimesta ja ympäröivien lihasten jumeja on avattu. Tällä hetkellä yritän keksiä mitä tahansa, mitä voisin asialle tehdä. Jo aiemmin saamani olkaluun pään imutus-harjoitus 1 on minulla edelleen käytössä ja yritän muistaa aina imuttaa olkapään ennen kuin nostan mitään tai tartun mihinkään. Se ei kuitenkaan itsellään ole estänyt subluksaatioita.


Fysioterapeutti ehdotti, että kokeilisin olkatukea. Hänellä oli yksi, jota pystyin kokeilemaan ja se istui todella hyvin. Kotiin päästyäni googlettelin sitä ja päädyin hankkimaan olkatuen. Ohjeena oli pitää sitä muutamia tunteja päivässä. Olen tällä hetkellä pitänyt sitä pääasiassa koneella istuessani työpäivän aikana. Tuki tuntuu todella hyvältä ja koska olkapääni kääntyy helposti eteenpäin, estää se minua lysähdyttämästä olkapäätäni eteen.  

Sain myös fysioterapeutiltani tehtäväksi testata lapaluuni jumiutumista. Kokeilen siis itse, että saanko sormet lapaluun alle. Jos saan, eivät lavan lihakset ole jumissa. Ei tämä tietenkään estä jumeja, mutta ainakin helpottaa minua niihen huomaamisessa.

Yleensä subluksaationi tapahtuvat, kun huomioni herpaantuu tai esimerkiksi nukkuessa, jolloin tietenkään ei ole kontrollia, miten kääntyilen. Nämä ovat ikään kuin laastaria ongelmaan, mutteivät korjaa sitä. Toisaalta, olen näiden subluksaavien olkieni ja AC-niveleni kanssa elänyt jo vuosia, joten uusi tilanne tämä ei ole. Fysioterapiakäynnit ovat elinehto minulle. Saan aina kehoni onglemat korjattua käynnillä eivätkä ne ehdi vain jatkuvasti pahentua.

1 Olkapään imutus -blogikirjoitus

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli